1397/07/01

انتخاب یک ناهار دل‌چسب از بین منوی غذای پرسنلی

انتخاب یک ناهار دل‌چسب از بین منوی غذای پرسنلی

وعده ناهار یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است که می‌تواند انرژی موردنیاز برای سپری کردن نیمه باقی‌مانده از روز را تأمین کند. از این گذشته اگر شما در شرکتی مشغول به کار هستید، وقت ناهار یک‌زمان استراحت هم به‌حساب می‌آید که می‌توانید آن را به خوشی در کنار همکارانتان سپری کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از این وقفه نیم روزی ببرید و مواد مغذی موردنیاز بدن خود را نیز تأمین کنید باید غذای پرسنلی مناسبی را در برنامه هفتگی خود داشته باشید.

اگر از مشتریان همیشگی سرویس دوست‌داشتنی مامان‌پز هستید، می‌توانید یک برنامه هفتگی متنوع را برای خود ترتیب دهید تا کلیه گروه‌های غذایی و مواد معدنی و املاح موردنیاز بدن خود را در ناهار تأمین کنید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار غذای اصلی از انواع سالاد یا پیش‌غذاهای متنوع هم سفارش دهید و اگر سفارش انفرادی آن در بودجه‌تان نیست، می‌توانید در این زمینه با یکی از همکارانتان هم‌غذا شوید.

چند پیشنهاد دل‌انگیز برای ناهار و غذای پرسنلی

اگر کار شما فکری است حتماً باید ماهی را در منوی غذای پرسنلی خود جای دهید زیرا ماهی یکی از منابع مهم تقویت کارایی مغز است. این ماده غذایی که اغلب افراد در برنامه هفتگی‌شان از آن بی‌بهره هستند نه‌تنها به افزایش ماده خاکستری مغز کمک می‌کند بلکه برای پیشگیری از افسردگی هم کاربرد دارد و باعث می‌شود تا انسانی شادتر باشیم. مهم‌تر از همه این‌ها اینکه ماهی منبعی بسیار غنی از ویتامین د است، ویتامینی که بسیاری از کارمندهای پشت‌میزنشین از کمبود آن در رنج هستند اما خودشان خبر ندارند.

بهترین‌های غذای پرسنلی که با ماهی طبخ می‌شود عبارت‌اند از قلیه ماهی، سبزی‌پلو با ماهی قزل‌آلا، سبزی‌پلو با ماهی سالمون و خوراک ماهی با سبزیجات که رژیمی‌ترین پیشنهاد ماست. نکته‌ی مهمی که درزمینهٔ خوردن ماهی مطرح است اینکه بنا به نظر طب سنتی ایرانی – اسلامی این ماده غذایی دارای طبعی سرد است و به همین خاطر نباید همراه با این غذا از مواد سرد نظیر ماست استفاده کنیم. بهتر است ماهی را با ادویه‌های گرم نظیر فلفل سیاه طعم دار کرده و نوش جان نمایید و پس از صرف ناهار چند دانه خرما را به‌عنوان دسر میل کنید.

اگر به دنبال چند غذای متفاوت برای وعده ناهار هستید می‌توانید از غذاهای محلی که در مامان‌پز در منوی غذای شرکتی وجود دارد بهره تمام و کمال را ببرید. دراین‌بین چلو قیمه نثار قزوینی یکی از خوش آب و رنگ‌ترین موارد در بین گزینه‌های غذای پرسنلی است. این غذا که برای استان قزوین است در مراسم‌های ویژه طبخ می‌شود و به‌جز انواع خلال‌های خوش عطر و بو و خوشمزه – خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست پرتقال – از هل، دارچین، زیره، گلاب و زرشک و البته زعفران هم بهره می‌برد و به‌این‌ترتیب ترکیبی خواستنی از گوشت و برنج را می‌سازد.

غذای پرسنلی خوشمزه مامان پز

خورشت خلال کرمانشاهی یکی دیگر از موارد پرهیجان موجود در لیست غذای پرسنلی است که از ترکیب پروپیمانی از گوشت گوساله و خلال بادام به همراه رب گوجه‌فرنگی، لیمو و آب‌لیمو، زرشک سیاه، پیاز خلال، گلاب و ادویه و زعفران به همراه روغن فرد اعلای کرمانشاهی تهیه می‌شود. این غذای معرکه را برای تجربه‌ای دوست‌داشتنی از وعده غذایی میان‌روز در نظر بگیرید.

اگر بخواهید از غذاهای برنجی فاصله بگیرید، به خوراک‌های خوشمزه باید پناه ببرید. کوفته‌تبریزی یکی از لذیذترین خوراک‌های غذای پرسنلی است که نمی‌توانستیم نامی به نیکی از آن نبریم. خانواده دلمه‌ها هم با تمام توان می‌توانند روزهای رنگارنگی برای شما بسازند از دلمه فلفل و گوجه و بادمجان تا دلمه برگ مو که بهترین ارمغان بهاری در این خانواده است، همه این دلمه‌ها بمب سبزیجات هستند.

برای آن‌هایی که ذره‌ذره خوردوخوراک روزانه‌شان را در برنامه کالری‌شمار ثبت می‌کنند، انواع خوراک رژیمی نظیر خوراک سبزیجات بخارپز، خوراک مرغ و قارچ، مرغ گریل با سس سویا و عسل در کنار مرغ گریل با سبزیجات یا جوجه باربکیو با سبزیجات و خوراک مرغ هندی می‌توانند روزتان را رنگی‌رنگی کنند. خوراک راگو البته یک خوراک نوستالژیک است که هر وقت دلتان برای غذای مامان‌تان تنگ شد آن را در برنامه غذای پرسنلی خود بگنجانید.

نمی‌شود از خوراک‌های نونی بحث کرد و از بادمجان و غذاهایی که با این گل سرسبد صیفی‌جات تهیه می‌شود غافل شد. بادمجان که «مردی برای همه فصول» است، سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و نزدیک‌ترین بافت را به گوشت در بین سبزیجات و صیفی‌جات دارد. ویتامین‌های گروه ب، آ و ث در کنار کلسیم، فسفر، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن ازجمله خواص بادمجان است.

بادمجان که دارای خواص ضد سرطان و ضد کلسترول هم هست، ماده اصلی در تهیه میرزاقاسمی و کشک‌بادمجان است. این دو خوراک را برخی به‌عنوان پیش‌غذا مصرف می‌کنند اما با توجه به اینکه هردوی آن‌ها دارای طیف کاملی از مواد اولیه هستند، به‌خوبی می‌توانند یک غذای رژیمی درست و حسابی باشند. اگر دوست دارید از یک غذای فرنگی که مایه اصلی آن بادمجان است نوش جان کنید، گراتن بادمجان را به شما پیشنهاد می‌کنیم که مملو از پنیر پیتزا و گوشت چرخ‌کرده است.

 

کشک و بادمجان مامان پز برای غذای پرسنلی

در آخر چند غذای پلویی و چلویی را در لیست غذای پرسنلی جای می‌دهیم. غذاهای محبوبی چون زرشک‌پلو با ران مرغ، باقالی‌پلو با ران مرغ و باقالی‌پلو با گوشت یا ماهیچه جایگاه اصلی خود را دراین‌بین دارند؛ اما نباید از مرصع‌پلو با ران مرغ یا ته‌چین مرغ هم غافل شویم یا فراموش کنیم که چلوکباب تابه‌ای چطور می‌تواند روز ما را بسازد یا آلبالوپلو با گوشت قل‌قلی چطور می‌تواند ترکیبی زیبا از سفید و صورتی و زرد زعفرانی را در لابلای میت‌بال‌ها بسازد تا چشم‌نواز باشد! اما قورمه‌سبزی، قیمه سیب‌زمینی و قیمه‌بادمجان در کنار فسنجان با مرغ یا آلو و اسفناج از آن غذاهایی است که بسیاری از ایرانیان بدون آن‌ها نمی‌توانند ظهر خود را به شب برسانند.

با ترکیب درستی از این موارد در غذای پرسنلی می‌توانیم نه‌تنها تنوع را داشته باشیم، بلکه مواد مغذی موردنیاز روزانه را نیز تأمین کرده و در کنار آن برای حفظ سلامتی و تناسب‌انداممان برنامه داشته باشیم. خوبی مامان‌پز این است که می‌توانیم برنامه‌ای مشخص برای مهم‌ترین وعده غذایی روز داشته باشیم و در کنار هزاران نفر دیگر در این شهر، از این استارتاپ خوشمزه لذت ببریم!

 

غذای شرکتی مامان پز